Adembeheersing - ademhalingscoach in geluidsstudio - Amsterdam West
Header afbeelding

Contact

Hans Waardenburg

State of Mind studio
WG plein 874
1054 SM Amsterdam

Tel: 0642575095
E-mail: info@hanshaaltadem.nl

Adembeheersing

Ademhaling: de lichaamsfunctie die we kunnen beïnvloeden

Hans in 1 van de geluidsstudio's.

Ademhalen doen we niet alleen met onze longen. Longen zijn geen spieren. We zetten een deel van ons lichaam uit, waardoor in de longen een onderdruk ontstaat die de longen laat volstromen met lucht om daar dan de zuurstof uit te halen.

Meestal zetten we het bovenlichaam uit, het borstbeen komt omhoog en naar voren. Soms, als we door de neus ademhalen, wordt het een buikademhaling. Lastiger, is de nog lagere spiergroepen aanspreken. We proberen dan de broekband naar buiten te duwen. Niet alleen de voorkant, maar rondom. Dat alles ondersteund door de bekkenbodemspier.

Als we het borstbeen optillen, komen alle spieren in de torso op spanning vaak ook die in de nek en schouders. Ontspannen of resoneren (laat staan zingen) wordt dan lastig. Buik is al lekkerder, hoewel dan de onderkant van de ribbenkast nog steeds onder druk komt te staan. De laatste variant stelt ons in staat veel lucht binnen te halen terwijl het bovenlijf ontspannen kan blijven.

 

Mijn advies

Ik raad je aan gulzig en toch zo stil mogelijk in te ademen met een ontspannen en open keel. Als de longen eenmaal vol zitten, zijn we in staat de lucht gecontroleerd te laten ontsnappen. Het onderlichaam, met name de bekkenbodem is sterk en stabiel, dus de opstuwing van het middenrif is goed te sturen. Bijzonder genoeg vergelijkbaar met hoe een doedelzak werkt.

Het naar eigen goeddunken laten ontstaan van een gecontroleerde, zuinige luchtstroom, noemen we ademsteun. Je kunt een denkbeeldig kaarsje voor je mond houden en zorgen dat het vlammetje niet beweegt en de spiegel niet beslaat. Gierig uit.

 

Ademhalen kun je leren

Om adembeheersing te trainen: S(Z)-klanken, F(V)-klanken, onhoorbare H’s en toonladdertjes. Het gaat om stabiliteit. Niet om het langst of het hardst. Dat je hartslag en bloeddruk dalen tijdens deze oefeningen is mooi meegenomen.

 

Een keer proberen?

Wil je hier meer over weten en een kennismakingsgesprek? Vul dan het contactformulier in.